سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























بر و بچز دبیرستان روشنگر

   ادامه....

در ادامه به دیدار اجرام قوس می رویم، که نورانی ترین و پهن ترین قسمت راه شیری به نظر می رسد، که اگر از زمین به سمت این صورت فلکی خطی بکشیم، به سیاهچاله مرکزی کهکشانمان می رسیم!
پیمایش را از جنوب قوس ادامه می دهیم، اگر از اپسیلون قوس ۲ درجه ای به شمال حرکت کنیم، دو ستاره از قدر حدود ۵ دیده می شوند. که اگر صورت فلکی قوس۰.۵ درجه از میان این دو به شمال حرکت کنید، M۶۹ را میبینید، که با تلسکوپ ستاره های بیرونی اش تفکیک می شوند. اگر از این خوشه کروی حدود ۲.۵ درجه به شرق بیایید، متوجه خوشه کروی کم نور M۷۰ می شوید.
در ادامه از قوری قوس کمک می گیریم، جنوبی ترین ستاره این چهار ضلعی که از قدر حدود ۲.۵ می درخشد، رتبه ششم را از نظر درخشندگی در قوس دارد ( زتا). اگر از این ستاره ۱.۵ درجه ای به جنوب بیایید، خوشه کروی M۵۴ دیده می شود.
اگر می خواهید، زیباترین خوشه کروی تابستان را ببینید، کافیست ۲ درجه ای از لاندا قوس به شمال حرکت کنید، تا خوشه کروی M۲۲ را ببینید، در دوربین های دوچشمی توپ گرد و محوی است، ولی اگر با تلسکوپی متوسط به تماشایش بنشینید، از دیدن ستاره های کم نور آن نفستان در سینه حبس می شود.
لاندا قوس، همچنین می تواند راهنمای مناسبی برای یافتن خوشه کروی M۲۸ باشد، که در .۵ درجه غربی اش قرار دارد.
اگر از این جا حدود ۴.۵ درجه به غرب بیایید، غوغایی برپاست، سحابی پرنور مرداب(M۸ ) به همراه ستاره هایی در اطراف و بالاتر از آن سحابی سه تکه(M۲۰ ) و خوشه باز M۲۱ به زیبایی دیده می شوند. سحابی مرداب با چشم غیر مسلح به آسانی دیده می شود. اگر از این مجموعه ۴ درجه ای به شمال بروید، خوشه باز M۲۳ در میدان دید ابزار رصدی تان قرار می گیرد، سعی کنید در رصد این خوشه ها از دوربین دوچشمی یا بزرگنمایی کم استفاده کنید، تا کل خوشه و زمینه تقریباً تاریک اطراف به خوبی دیده شوند.
با چشم غیر مسلح، در شمال مرداب تکه ای درخشان و ابر مانند دیده می شوند، که با نام M۲۴ در فهرست مسیه ثبت شده است، ولی M۲۴ فقط ابرستاره ای است، که نمی توان از آن به عنوان سحابی یا خوشه مستقل نام برد. اما این مجموعه در دوربین دوچشمی بسیار زیبا دیده می شود. در ۲.۵ درجه ای این ابر، M۲۵ دیده می شود، خوشه ای باز که طراحی از آن به خاطر شکل زیبایش خالی از لطف نیست. به سراغ ابرمان می رویم! اگر به یک درجه ای شمال آن نگاه کنید، M۱۸ را می بینید، که با شکل فشرده اش در میان انبوه ستاره ها و سحابی ها، همچون جواهری زیبا دیده می شود. اما در ۰.۵ درجه ای شمال این خوشه باز، سحاب شگفت انگیز قو یا امگا(M۱۷ ) با طرح زیبایی دیده می شود. اگر با دوربین دوچشمی رصد کنید یا بزرگنمایی کم تر از ۵۰ باشد، منظره ای باورنکردنی را می توانید ببینید! سحابی قو به همراه سحابی عقاب(M۱۶) و انبوهی از ستاره های اطراف و پخش شده در میان سحابی. اگر دقت کنید، جزییات بی نظیری را در عقاب می توانید تشخیص دهید.






 


نوشته شده در جمعه 86/6/2ساعت 10:59 صبح توسط روشنگر| نظرات ( ) |